fbpx

De onontdekte marketingtechniek in de Reisbranche

Het is 2020 en alles gaat mobiel, zo ook in de reisbranche. In onze vorige blogs kon je al lezen dat een groot deel van het dromen en plannen van een reis op mobiele apparaten gaat. Alleen het boeken gaat nog grotendeels op een laptop of computer.  

Dit heeft ook gevolgen voor de marketingstrategie van reisorganisaties en bestemmingen. Er wordt meer gebruik gemaakt van social media en andere mobiele oplossingen. Op dit moment zijn er ontwikkelingen gaande waarmee organisaties in de reisbranche nog meer bereik kunnen krijgen op mobiele apparaten.  

We kennen ze allemaal wel: pushnotificaties. Bijna elke app op jouw telefoon maakt er gebruik van. Vaak heb je helemaal niet door dat notificaties een middel zijn die appontwikkelaars gebruiken om je naar een app te leiden. We vinden het allemaal fijn dat we een melding krijgen als we een whatsappje binnen krijgen.  

Pushnotificaties zijn één van de best scorende marketinguitingen van deze tijd. Ze hebben een gemiddeld doorklik percentage van 60%. Dit is een groot verschil vergeleken met 15%-25% bij email.  

We kennen de pushnotificaties nu nog vooral van onze apps, maar de ontwikkelingen gaan hard en het is al mogelijk om (in beperkte mate) notificaties te sturen vanaf websites. 

Hyper-targeting 

De pushnotificaties kan je gerichter versturen dan elke andere advertentie. Zo kan een hotel een notificatie sturen over de aanbieding van de dag tijdens happy hour. Alle gasten die in het hotel zitten of die binnen 1 kilometer van het hotel zijn, krijgen dit dan te zien. Zo zorg je ervoor dat je geen notificaties toont aan gasten voor wie het niet relevant is. Dit levert een hoger doorklikpercentage en minder afmeldingen.
 

Wat kan jij er mee? 

In de maatwerk-reisbranche is gemak en ontzorgen enorm belangrijk. Door bijvoorbeeld nuttige informatie aan te bieden kan het gemak van een gast ongemerkt verhogen. 

Natuurlijk kunnen reisbureau’s er ook gebruik van maken. Een aantal voorbeelden van hoe zij pushnotificaties in kunnen zetten zijn: 

  • Remarketing voor bekeken bestemmingen 
  • De dagelijkse activiteiten doorgeven aan klanten in een specifiek land 
  • Tips geven over interessante uitstapjes in de buurt 
  • Nieuws bij calamiteiten 
  • Wijzigingen in reisplan, bijvoorbeeld vertraging 
  • Na verblijf een opvolging, met acties of terugblikken 
  • Na verblijf vragen om een review in ruil voor een actie
     

Bestemmingen, zoals hotels, resorts en cruises, kunnen gasten voor veel verschillende onderwerpen notificaties sturen, zoals: 

  • Een welkom-notificatie 
  • De aanbieding van de dag tijdens happy hour 
  • De ontbijttijden, met de specialiteit van de dag 
  • Diner bestellen met roomservice 
  • Het weer van vandaag 
  • Evenementen die plaatsvinden tijdens hun verblijf 
  • Het dagprogramma (voor de kinderen) 
  • Nieuws bij calamiteiten
     

Is het allemaal wel AVG-proof? 

Ja, hoor! Door de manier hoe deze pushnotificaties zijn ontwikkeld is het niet in strijd met de AVG. De websitegebruiker moet toestemming geven voor deze notificaties, maar daarna is het gewoon toegestaan om dit te gebruiken. Net als met cookies op een website eigenlijk. 

Om het interessant te maken voor mensen om toestemming te geven voor de notificaties, is het belangrijk dat je ook daadwerkelijk waarde toevoegt in de notificaties. Verder kan je mensen natuurlijk vragen de meldingen toe te staan om belangrijk nieuws te ontvangen.
 

Take-aways 

Veel mensen hebben het idee dat gebruikers de pushnotificaties irritant vinden en er niks mee zullen doen. Dat gevoel klopt alleen niet met de werkelijkheid. Doordat de gasten goedkeuring moeten geven voor de notificaties hebben ze indrukwekkende cijfers. Het is dus niet voor niks dat elke app gebruik maakt van deze techniek. 

Wel is het belangrijk dat het niet wordt gezien als extra marketing, maar als extra gemak en toegevoegde waarde voor de gast of klant.  

Je kan dan veel gemak bieden op een manier die op dit moment nog bijna niet wordt ingezet. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *