fbpx

Het geheim van (online) overtuigen

Als online marketeer sta je eigenlijk altijd voor de uitdaging om mensen te overtuigen. Op het moment dat je mensen niet weet te raken met je boodschap, gebeurt er niets. Dan is iedereen je na 2 seconden alweer vergeten. Dan zal een potentiële reiziger nooit te weten komen dat jij de perfecte reis voor hem of haar kan regelen. 

Maar wat kun je er aan doen om er voor te zorgen dat mensen snappen dat jij de juiste keuze voor hen bent? Hoe zorg je ervoor dat een potentiële reiziger de knoop doorhakt en uiteindelijk de reis bij jou boekt? Hoe krijg je die mensen in beweging?
 

Het opbouwen van………. Spanning 

Het antwoord op deze vragen is geen hogere wiskunde. Toch wordt het nog veel te weinig toegepast. We hebben het hier over het creëren van spanning. In de vorige alinea was één vraag ook duidelijk genoeg geweest. Maar door er nog een aantal vragen aan toe te voegen en op deze manier het antwoord uit te stellen, creëerde ik spanning. Je leest eigenlijk automatisch door omdat je benieuwd bent naar het antwoord. Dat is wat spanning met je doet. Je zet bijna vanzelf de volgende stap.  

Marketinggoeroe en auteur Seth Godin schrijft in zijn boek “Dit is nu marketing” ook over het creëren van spanning. Met spanning is het mogelijk om verandering te creëren. Spanning is ook iets anders dan angst. Met alleen angst kun je namelijk geen verandering creëren. Seth Godin omschrijft het onderscheid tussen angst en spanning als volgt: 

“Er kan wel angst zijn, maar spanning is de belofte dat we door die angst heen kunnen breken.“ 

Een voorbeeld van het creëren van spanning is het leren van nieuwe dingen op school. Effectief onderwijs maakt namelijk altijd gebruik van spanning: Net voordat je iets leert, besef je jezelf dat je het nog niet weet. Dat zorgt voor spanning. En er is maar één manier om spanning van deze spanning af te komen: Voorwaartse beweging. In dit voorbeeld is die voorwaartse beweging het leren van nieuwe dingen.
  

Spanning in de reisbranche 

In de reisbranche werkt het natuurlijk allemaal wat anders dan in de schoolbanken. Maar het voorbeeld heeft je hopelijk geleerd hoe het principe werkt. De uitdaging is nu om dit ook in de reiswereld in te zetten. Wat voor soort spanning kunnen wij creëren om ervoor te zorgen dat potentiële reizigers de keuze maken om via jou te gaan boeken? 

In advertenties werkt het vooral goed om nieuwsgierigheid op te wekken. Dit doe je door in eerste instantie bepaalde informatie achter te houden. Door in de advertentietekst niet gelijk alles te vertellen, maar tegelijkertijd wel aan te geven dat alles duidelijk zal worden als je doorklikt, kun je mensen naar jouw website halen.  

Let er hierbij wel op dat je in eerste instantie niet alle informatie achterhoudt. Geef altijd vast een deel van de informatie weg, om de interesse van de lezer te winnen. De volledige informatie is vervolgens te vinden als er wordt doorgeklikt naar de website.  

De spanning die je hiermee creëert, is de nieuwsgierigheid om alles te weten te komen. Mensen worden geprikkeld als ze het idee hebben dat ze belangrijke informatie mislopen. Als je dit gevoel kan oproepen door een goede advertentietekst, zijn mensen snel geneigd om hierna door te klikken naar de website. Puur omdat ze het idee hebben dat ze anders belangrijke informatie mislopen.  

De perfecte paklijst 

Om het verhaal wat concreter te maken, wil ik een voorbeeld beschrijven. Stel je voor dat je jouw doelgroep via online advertenties wil bereiken. Je hebt hiervoor bedacht om de perfecte paklijst op te stellen, en wilt dat mensen via een advertentie doorklikken naar de website.  

Om de interesse van de lezer te trekken, moet je in de advertentietekst al een eerste keer waarde toevoegen. Dit kun je doen door alvast twee of drie dingen van de perfecte paklijst te noemen. Je kunt de lezer hierdoor overtuigen van jouw waarde, en ervoor zorgen dat hij of zij doorklikt. De lezer is anders namelijk bang dat belangrijke informatie anders gemist wordt, dus neemt toch maar even een kijkje op de website.  

Het waarde toevoegen in de advertentietekst is een onderdeel wat je hier niet moet onderschatten. Het heeft bijvoorbeeld weinig zin om dingen als zonnebrand, zwemkleding of een zonnebril te noemen. De kans dat mensen dit tegenwoordig vergeten is erg klein. En daarnaast kun je dit op iedere vakantiebestemming ook gemakkelijk aanschaffen. Het probleem is dus te overzien, mocht je het toch vergeten.  

Het werkt beter om alvast een aantal dingen weg te geven die je echt niet wil vergeten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan je bloedgroepkaart, medicijnen of kopieën van belangrijke documenten. Als mensen dit lezen, zullen ze snel denken: “Ooh, dat moet ik inderdaad echt niet vergeten zeg!”  

Je hebt de lezer een eerste keer overtuigd van jouw waarde. De lezer zal hierna (onbewust) het idee hebben dat hij belangrijke tips mist, als de volledige checklist niet wordt bekeken. Vandaar dat er vanuit de advertentie toch even wordt doorgeklikt, om de volledige perfecte paklijst te bekijken.  

De eerste stap is dan dus gezet. Je hebt een geïnteresseerde lezer op jouw website. Hierna kun je de volgende stappen zetten. Op deze manier kun jij bezoekers meenemen in de klantreis (funnel), waardoor ze uiteindelijk via jou een reis gaan boeken.  

Take away 

Probeer in je online uitingen altijd een bepaalde mate van spanning op te bouwen. Spanning zorgt ervoor dat mensen in beweging komen. En als je online impact wilt maken, is dat wat je wilt. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *