fbpx

Klik nooit op “Bericht promoten” op Facebook of Instagram!

Magnad Facebook-pagina op een Iphone

Als je een Facebookpagina beheert komt deze knop je waarschijnlijk wel bekend voor: 

Deze knop is onder elk bericht van een pagina te vinden. Veel mensen promoten op deze manier een Facebookbericht. Dit is ook de makkelijkste manier om dat te doen.  

Vaak is dat al geen goed teken. Wanneer iets heel simpel wordt gemaakt, bestaat het risico dat het ook weinig effect heeft. Zeker als het iets zo complex omvat als social media marketing.  

De meeste mensen die een bericht gepromoot hebben op deze manier zullen ook veelal slechte ervaringen hebben met het adverteren op Facebook en Instagram. Vervolgens zullen ze aan anderen vertellen dat het adverteren niet werkt.  

Waarom werkt het niet? 

De vraag is alleen of dit terecht is. Is het echt zo dat het adverteren op social media niet werkt? Of is het promoten van een bericht op deze manier gewoon niet de juiste? 

Het laatste antwoord is het juiste antwoord. Adverteren op social media werkt namelijk wel, alleen niet door alleen op ‘bericht promoten’ te klikken.  

Dit komt doordat Facebook dan zelf een aantal doelgroepen voorstelt en zelf bepaalt waar jouw advertentie wordt weergegeven. Daarnaast kan je ook niet aangeven met welk doel je adverteert.  

Dit lijken misschien maar kleine factoren voor een advertentie, maar ze zijn cruciaal bij social media advertenties. Als jij niet kan aangeven aan wie, waar en waarom je adverteert, is de kans enorm groot dat jouw advertentie bij de verkeerde doelgroep terecht komt.  

Je gooit dus geld weg aan Facebook, doordat je jouw advertentie laat zien aan mensen en op plekken die helemaal niet nuttig zijn voor jouw bedrijf. 

Kan het wel? 

Op dit moment heb je dus niet alleen jouw hard verdiende geld weggegeven aan Facebook, maar er ook nog eens niets voor terug gekregen.  

Op deze manier zorgen Facebook advertenties er allemaal voor dat je business verlies.  

Maar het adverteren op Facebook kán wel effectief zijn. Door te adverteren door de bedrijfsmanager van Facebook kan je advertenties extreem gericht laten zien aan een specifieke doelgroep: jouw doelgroep.  

Goed geoptimaliseerde advertenties zijn goedkoper en hebben meer resultaat dan advertenties die zijn gemaakt door op “Bericht promoten” te klikken. 

De bedrijfsmanager is hiervoor dus belangrijk. Dit is de plek waarmee je je advertenties kan sturen. Om dit effectief te laten werken, is er echter nog wel een extra stap nodig. Hiermee doel ik op het verzamelen van data. Deze data zorgt ervoor dat je jouw doelgroep steeds beter leert kennen, en dus nog beter op ze in kan spelen met je advertenties.  

Facebook heeft voor het verzamelen van data een zogenoemde Pixel ontwikkeld. De Facebook Pixel is een stukje data wat je in de website zet. Deze Pixel registreert welke websites iemand bezoekt, als diegene altijd ingelogd is op Facebook. Zo leert de Facebook Pixel wat voor mensen jouw website bezoeken.  

Hierdoor krijg jij dus inzicht in wie je websitebezoekers zijn en kan jij jouw advertenties steeds beter optimaliseren voor jouw publiek.  

Privacy 

Nu vraag je misschien af: “Is dit niet in strijd met onze privacy?” Dit is een terechte opmerking. Het lijkt namelijk net alsof je door die Pixel alles van iemand te weten kan komen. Dit is alleen zeker niet het geval. Sterker nog, jij krijgt zelf bijna niks te weten over welke personen jouw website hebben bezocht. 

Facebook registreert namelijk wel dat er iemand de website heeft bezocht, maar mag in verband met de AVG natuurlijk niet aangeven wie dit precies is. Facebook mag zelf wel de gegevens van de mensen die op jouw website komen opslaan. Daar kan je vervolgens een doelgroep van maken. 

Als jij vervolgens via de bedrijfsmanager gaat adverteren op deze doelgroep, laat Facebook jouw advertentie op de tijdlijn van iedereen in die groep zien. Zo kun jij dus wel die personen bereiken, zonder dat jij weet wie dit precies zijn. Hierover kan je meer lezen in ons vorige blog over het “mere exposure effect”  

Nu vind ik het wel altijd belangrijk om hierbij te waarschuwen dat je deze kennis niet moet misbruiken. Het adverteren naar deze specifieke doelgroepen moet je alleen doen als je er echt van overtuigd bent dat zij ook wat aan jouw product of dienst hebben.  

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *