fbpx

Marketing in de Reisbranche (1/4)

Hoe de grote spelers in de reisindustrie je nu al verleiden om te boeken 

We kunnen er niet meer omheen: de herfstdip. De dagen zijn kort en het weer is koud en nat. Bijna iedereen verlangt nu alweer naar de zon. Vandaar dat dit ook dé momenten zijn die marketeers in de reisindustrie inzetten om jou te beïnvloeden in de keuze voor jouw volgende vakantie. Een potentiële reiziger gaat door verschillende fases. In deze serie blogs gaan wij in op de mogelijkheden qua marketing in iedere fase. In het eerste blog gaan wij uiteraard in op de eerste fase: Dromen.  

Hoe plannen mensen een reis? 

Online interacties zijn steeds belangrijker in de keuze voor consumenten om te bepalen waar ze heen gaan op hun volgende vakantie. Aangezien 82% van de reizigers nog niet besloten heeft met welk reisbureau ze zullen boeken (Google, 2015), is dit de ideale gelegenheid om als reisorganisatie op in te spelen. 

Een vakantie plannen is meestal een proces waar veel tijd in gestoken wordt. Daarom wordt er ook door verschillende bedrijven onderzoek gedaan naar het consumentengedrag van reizigers.  

Het proces van een reis bestaat uit vier delen: 

  1. Dromen 
  2. Plannen
  3. Boeken
  4. Ervaren

Hoe winnen reisorganisaties jouw boeking? 

Voor reisorganisaties is het belangrijk om jou als reiziger te verleiden bij hun te boeken. Om de droomfase te winnen van concurrenten kan een reisorganisatie een aantal dingen doen. De belangrijkste zijn: Zorg dat je zichtbaar bent en zorg dat je waardevol bent.

In deze eerste fase van het proces willen reizigers dat een organisatie inspirerende content aanbiedt en het overweldigende aantal mogelijkheden helpt de verkleinen. 67% van de reizigers zijn eerder geneigd een reis te boeken bij een bedrijf dat relevante informatie aanbiedt over een bestemming waar ze geïnteresseerd in zijn. 

Als je als marketeer van een reisorganisatie kans wil maken op een klant, moet je overal aanwezig zijn, zowel op computer als op mobiel. Veel reisorganisaties zetten nog veel in op computerverkeer, terwijl het mobiele verkeer inmiddels niet meer weg te denken is uit de internetwereld.  

Aanvullend op de tip om aanwezig te zijn is dat veel mensen zoeken naar vakanties of reizen, gebaseerd op het type reis of locatie die mensen in gedachten hebben. “huwelijksreis bestemmingen” en “bestemmingen in Europa” zijn erg populaire zoektermen, waarbij maar liefst 60% van het zoekverkeer vanaf mobiele telefoons komt.  

Beelden zijn het belangrijkste in de droomfase.  

Het lijkt voor de hand liggend, maar we moeten het toch even gezegd hebben: gebruik foto’s en video’s. Reizigers zijn gevoelig voor beelden die een gevoel opwekken.  

54% van vakantiegangers geeft aan foto’s belangrijk te vinden bij het boeken van een vakantie. Slimme reisorganisaties verleiden reizigers het hele jaar door met goede beelden op verschillende platformen zoals Google, Facebook en Instagram.  

Steeds meer reisorganisaties gebruiken ‘user created content’, hashtags of locaties op social media om bestemmingen en reizen onder de aandacht te brengen.  

Wat is nu de eerste les? 

Deze serie blogs zijn wij gestart met de fase ‘dromen’. Als je de marketing in deze fase al goed aanpakt, kun je ervoor zorgen dat je een voorsprong opbouwt ten opzichte van concurrenten. Je maakt zo meer kans dat de reiziger bij jou boekt. Uiteraard ben je er na de eerste fase nog lang niet. Maar een goed begin is al wel de helft, zoals de gezegde luidt. Een goed begin bestaat dus uit aanwezig zijn en waarde toevoegen.  

In de volgende blog zullen we de focus leggen op de tweede fase. Oftewel het plannen van de reis.  

Meer weten over Social Media Marketing in de reisbranche? Klik hier.

Comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *