fbpx

Marketing in de Reisbranche (2/4)

Aanwezigheid in de planfase

We kunnen er niet meer omheen: de herfstdip. De dagen zijn kort en het weer is koud en nat. Bijna iedereen verlangt nu alweer naar de zon. Vandaar dat dit ook dé momenten zijn die marketeers in de reisindustrie inzetten om jou te beïnvloeden in de keuze voor jouw volgende vakantie. Een potentiële reiziger gaat door verschillende fases. In deze serie blogs gaan wij in op de mogelijkheden qua marketing in iedere fase. De vorige keer lag de focus op de eerste fase, die van dromen. Deze keer zoomen wij in op de fase van het plannen van de reis

Korte recap 

De eerste fase die een potentiële reiziger doorgaat, is die van dromen. De vraag was hoe je als reisbureau hierop kan inspelen. Hoe kun je ervoor zorgen dat jouw reisorganisatie opvalt in de fase van dromen? Om hierover alles te leren, kun je hier het vorige blog teruglezen. Wij verklappen vast dat het vooral gaat om twee dingen: Aanwezig zijn en waarde toevoegen. 

De bestemming is gekozen. Toch? 

Je herkent het waarschijnlijk wel van je eigen vakanties: na lang zoeken lijkt de keuze gemaakt. Het land van bestemming is gekozen. Tijd om te kijken naar de praktische zaken. Er wordt gezocht naar vliegtickets en ook de zoektocht naar een geschikte accommodatie wordt gestart. Een tijd focus je hierop, maar dan ontstaat er toch weer die twijfel. Is deze bestemming echt wel de juiste? Zijn er niet nog betere opties te bedenken?  

Tussen dromen en plannen 

Uit onderzoek blijkt dat dit vaak voorkomt. 40% van de reizigers geeft aan dat zij toch weer gaan nadenken over de bestemming zelf, nadat zij al naar concrete zaken voor een bepaalde bestemming hebben gekeken. Er wordt dus eerst ingezoomd op één bestemming, daarvoor worden dingen gepland. Maar uiteindelijk mist de overtuiging en wordt er weer uitgezoomd. Oftewel: De reiziger valt terug in de fase van dromen.  

Wat betekent dit voor mijn reisbureau? 

Het is een gegeven dat mensen vaak wisselen tussen de eerste twee fases. Als reisbureau moet je hiervoor op inspelen. Maar hoe doe je dat? Het veranderen van dit feit lijkt niet de juiste oplossing. Het is nu eenmaal hoe mensen werken. Twijfels over de juiste vakantiebestemming blijven bestaan. Het is vooral zaak om de reiziger altijd te ondersteunen, ongeacht zijn fase. Hiervoor is het cruciaal om op je website zowel de opties te bieden voor de ‘dromende reiziger’ als voor de ‘plannende reiziger’.  

Met inspirerende reisverhalen kun je bijvoorbeeld inspelen op de dromende reiziger. Terwijl een optimale zoekmachine voor accommodaties juist hetgeen kan zijn wat de plannende reiziger nodig heeft. Door voor beide partijen de juiste optie te bieden, kun je de reizigers op ieder moment op jouw website houden. De reiziger vindt namelijk alle antwoorden die hij zoekt, dus is er geen intentie om de website te verlaten.  

Met de juiste informatie ben jij de oplossing 

Vaak bestaat de veronderstelling dat reizigers al vooraf weten waar ze hun reis plannen. Volgens recente cijfers blijkt dit echter niet te kloppen. Maar liefst 72% van de reizigers die via mobiel zoeken geven aan dat zij op zoek zijn naar de juiste informatie, en dat het hen niet uitmaakt van wie die informatie komt (Google, 2016). Dit opent natuurlijk deuren voor de specifieke reisbureaus. Met de juiste informatie kun jij namelijk de oplossing zijn. Zo kun je het winnen van de grote spelers in de markt, omdat jij inspeelt op de juiste behoeften.  

Van plannen naar boeken 

Uiteindelijk is de fase van dromen echt voorbij. De definitieve vakantiebestemming is gekozen en daarom is de fase van plannen nu écht begonnen. Maar hoe je zorg je ervoor dat de reiziger daarna ook daadwerkelijk boekt? Dit ontdek je in ons volgende blog! 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *