fbpx

Marketing in de Reisbranche (3/4)

De boek-fase

We kunnen er niet meer omheen: de herfstdip. De dagen zijn kort en het weer is koud en nat. Bijna iedereen verlangt nu alweer naar de zon. Vandaar dat dit ook dé momenten zijn die marketeers in de reisindustrie inzetten om jou te beïnvloeden in de keuze voor jouw volgende vakantie. Een potentiële reiziger gaat door verschillende fases. In deze serie blogs gaan wij in op de mogelijkheden qua marketing in iedere fase. Inmiddels hebben we meer geleerd over de eerste twee fases. Vandaag gaat de aandacht naar fase 3: Boeken

Korte recap 

Veel reizigers schommelen tussen de fases van dromen en plannen. Wanneer een reiziger de bestemming gekozen denkt te hebben, kan er zomaar iets tussendoor komen waardoor die reiziger toch weer verder kijkt naar andere bestemmingen. Als reisbureau is het belangrijk om dit te weten dat dit gebeurt en altijd waardevolle informatie aan te bieden. 

Van plannen naar boeken 

Zoals in de vorige blogs besproken vindt het overgrote deel van het zoekverkeer plaats op mobiel. Veel inspiratie wordt opgedaan via de telefoon, maar wanneer de fase plannen voorbij is en de reiziger gaat daadwerkelijk boeken, gebeurt dit toch nog het meeste op een computer of laptop.  

Aangezien veel mensen via een computer of laptop boeken, is het ook goed om hier als reisbureau gebruik van te maken. We horen steeds meer dat alles geoptimaliseerd moet zijn voor mobiel verkeer, maar voor deze specifieke doelgroep is het dus heel belangrijk om je niet blind te staren op het mobiele websiteverkeer.  

Via Google Analytics kan je precies zien met wat voor apparaat mensen op jouw website komen. Neem dit eens goed onder de loep en doorloop dan ook eens de hele website met de veelgebruikte apparaten. Zo zie je meteen of er drempels of andere problemen zijn waar gebruikers tegenaan kunnen lopen.  

Hou je website in topvorm 

Drempels of andere problemen waar gebruikers tegenaan kunnen lopen zijn bijvoorbeeld: 

  • Laadtijd. 52% van reizigers geeft aan weg te klikken als een website te lang duurt om te laden 
  • Complexiteit: 45% van reizigers geeft aan weg te klikken als het te veel stappen kost om te boeken of de gewenste informatie moeilijk te vinden is. 

In het boek Don’t Make Me Think vertelt Steve Krug dat je bij het ontwerpen van een website altijd in gedachten moet houden wat het doel is van jouw website en dat dit ook de volledige focus moet hebben. Voor een volledige samenvatting van het boek met concrete tips kan je hier meer lezen. 

Zoals je misschien al is opgevallen aan bovenstaande alinea’s, is jouw website het fundament van online marketing. Wanneer deze niet in orde is, heeft andere online marketing ook weinig effect. Wanneer je website voldoet aan alle eisen van potentiële reizigers, ben je klaar voor de volgende stap.  

Wat is die online marketing voor jou? 

Online marketing is niks anders dan het binnenhalen van gekwalificeerde leads via het internet. De eerste stap in online marketing is dan ook om aanwezig te zijn wanneer mensen klaar zijn om een aankoop te doen.  

Ik zal een voorbeeld geven hoe dit werkt. Als je als reisbureau een Instagram-advertentie plaatst met een oproep om een vakantie te boeken, dan is de kans klein dat de mensen die jouw advertentie tegenkomen, terwijl ze tussendoor een beetje aan het scrollen zijn, daadwerkelijk meteen doorklikken en een vakantie bij jou boeken.  

Mogelijk is de interesse gewekt, maar aangezien deze mensen in hun hoofd niet bezig waren met het boeken van hun vakantie, maar met het scrollen op Instagram, zijn ze nog niet klaar om van je te kopen.  

Aan de andere kant kan je als reisbureau een advertentie op Google zetten die wordt weergegeven aan mensen die zoeken op: “luxe maatwerk vakantie boeken”. Deze mensen zijn al duidelijk op zoek naar een partij die hen kan helpen bij het boeken van een luxe, maatwerk vakantie. Deze mensen zijn dus klaar om te kopen.  

Het nadeel van Google Ads is echter dat het heel duur is. Google weet natuurlijk ook dat die zoekopdrachten veel geld waard zijn en dus zijn die zoekopdrachten erg duur om op te adverteren.  

De beste strategie ligt in het midden 

Door middel van social media advertenties kan je de interesse opwekken van potentiële reizigers. Met deze advertenties kan je hen dus al in jouw funnel krijgen. Een funnel is de complete reis die een potentiële klant doormaakt, vanaf het eerste contactmoment tot hij of zij een aankoop bij je doet.  

Social media advertenties zijn een stuk goedkoper en met een goede funnel kan je deze mensen al heel vroeg ‘vangen’ en bij je houden tot ze bij je boeken.  

Samenvattend 

Wanneer reizigers de fase plannen afgerond hebben en doorgaan naar het boeken van een vakantie is het dus erg belangrijk om aanwezig te zijn voor deze reizigers. Voor die online aanwezigheid is de website het fundament. Deze moet gemakkelijk in gebruik zijn en voldoen aan alle basiseisen, zoals snelheid en overzicht.  

Wanneer dit op orde is, is de makkelijkste stap in online marketing een Google Ad campagne. Mensen die je hiermee bereikt zijn namelijk al klaar om van je te kopen. Wees je wel bewust: deze campagnes zijn daardoor ook vaak relatief erg duur! 

Van boeken naar ervaren 

Volgende week gaan we het hebben over de laatste fase van het proces: het ervaren (en delen) van de reis. Hoe zorg je ervoor dat je als reisbureau nog steeds waarde toevoegt als iemand al op reis is én hoe zorg je ervoor dat het je nog meer business oplevert? 

Wil je meer weten over marketing in de reisbranche? Neem dan vrijblijvend contact met ons op of bekijk onze informatiepagina.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *