fbpx

Marketing in de Reisbranche (4/4)

Ervaren! (en delen)

We kunnen er niet meer omheen: de herfstdip. De dagen zijn kort en het weer is koud en nat. Bijna iedereen verlangt nu alweer naar de zon. Vandaar dat dit ook dé momenten zijn die marketeers in de reisindustrie inzetten om jou te beïnvloeden in de keuze voor jouw volgende vakantie. Een potentiële reiziger gaat door verschillende fases. In deze serie blogs gaan wij in op de mogelijkheden qua marketing in iedere fase. Vandaag gaat onze aandacht naar de laatste fase: Ervaren.
 

Korte recap 

Het onderwerp van vandaag gaat dus over de fase ervaren. Dit betekent dat de reis inmiddels geboekt is. Vorige week hebben we het gehad over de marketing mogelijkheden voor het boeken van een reis. Wat was hier ook alweer de conclusie? 

We hebben toen ontdekt dat een website het belangrijkste is voor het boeken van een reis. Dit gaat dan niet om de mobiele weergave, want uit cijfers blijkt dat mensen vaak nog hun desktop of laptop gebruiken voor het boeken van de vakantie.  

Qua marketing moet je hier dus ook sterk rekening mee houden. Zorg dat je in deze fase op de goede plekken aanwezig bent en zorg er in ieder geval voor dat je website optimaal werkt! 

De laatste fase in het proces

Nu terug naar de laatste fase. Het ervaren (en delen) van de reis. Je vraagt je misschien af wat je rol als reisorganisatie hier nog moet zijn. De reis is immers geboekt, wat kan jij hier nog betekenen?  

Ergens is dit een logische gedachte, maar toch laat je kansen liggen als je hier niets mee doet. Het boeken van de reis is namelijk niet het eindpunt voor de reiziger, hier begint het avontuur eigenlijk pas echt. Voor een reisorganisatie is dit een ideaal moment om het merk te versterken.  

Maar hoe dan? 

Om als reisorganisatie op dit moment het verschil te maken, moet je waardevol zijn. Zorg dat je de reiziger helpt met het plannen van de vakantieactiviteiten. Uit cijfers van Google blijkt dat 85% van de vakantiegangers pas op de vakantiebestemming gaat plannen wat ze gaan doen. Vooraf wordt er wel wat research gedaan. Maar de concrete vakantieplanning ontstaat pas op de vakantie zelf.  

Als reisorganisatie kun je hier een bijdrage aan leveren. Denk bijvoorbeeld aan een overzicht met de trekpleisters van de locatie. Of een lijst met (sportieve) activiteiten die er in de buurt te doen zijn. Ook het delen van de reisverhalen van eerdere reizigers op die bestemming kan van waarde zijn.  

De kracht van mobiel 

Het bepalen van de activiteiten op vakantie gebeurt ook steeds meer via mobiel. Lang niet iedereen neemt zijn laptop mee op vakantie, dus is mobiel the way to go. Hierbij kun je denken aan een app via waar je informatie verspreid. Alleen houdt het mensen vaak toch tegen om een app te downloaden. Zo blijkt dat slechts 23% van de reizigers de app van de reisorganisatie heeft gedownload om zo aan informatie te komen (Google, 2016). 

Veel effectiever is het dus om deze informatie te delen op een website (die is geoptimaliseerd voor mobiel gebruik!). Dan is er geen drempel om iets te hoeven downloaden. Daarnaast zou mail ook een goed kanaal zijn om de klant te bereiken. Als jij dan aanwezig bent en van waarde bent op het moment dat iemand zoekt naar activiteiten voor op reis, kun jij het verschil maken in de laatste fase! 

Wanneer je ook in deze fase onderscheidend weet te zijn, maak je van jouw klanten fans.  

Wat neem je mee van deze serie blogs

De afgelopen weken hebben we de focus gelegd op de reisbranche. Het proces van een reis bestaat uit vier delen, en wij hebben iedere week de nadruk gelegd op één van deze fases. Voor de specifieke tips per fase is het advies om het bijbehorende blog nogmaals door te lezen. Maar eigenlijk zijn er in het geheel twee kernwoorden te onderscheiden.  

In ieder blog kwamen namelijk de begrippen ‘aanwezig’ en ‘waardevol’ naar voren. Zorg dat je aanwezig bent en dat potentiële reizigers jou kunnen vinden. Uiteraard kost dit tijd en aandacht, maar als je hier écht moeite voor doet, zal dit worden beloond. Met écht moeite komt ook gelijk kernbegrip 2 naar voren: Wees waardevol. Het gaat niet om het maken van content, dat is niet een doel. Dit is slechts een middel om het doel te bereiken. Het echte doel is namelijk om van waarde te zijn voor de reiziger en hem of haar verder te helpen.  

Als je deze twee begrippen tot je neemt en goed uitvoert, zul je zien dat dit een positief effect heeft.  

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *