fbpx

Waarom je online nog niet herkend wordt

Veel billboards in een drukke straat

De strijd om aandacht. Het onderwerp is in een eerder blog al uitgebreid naar voren gekomen. Daarin werd duidelijk dat tegenwoordig iedereen vraagt om jouw aandacht. Niet alleen face-to-face, ook online is dit continu merkbaar. 
 

Wees waardevol

Uiteindelijk hebben we in dat artikel geconcludeerd dat het bieden van waardevolle content cruciaal is om echt iemands aandacht te winnen.  

Nu is alleen de vraag of het leveren van een waardevol artikel genoeg is om iemands aandacht voor lange tijd te winnen. Het schrijven van bijvoorbeeld een goed blog is nuttig, maar alleen dat levert echt geen klanten op. 

Stel je bijvoorbeeld eens voor dat je met één artikel veel waarde hebt weten toe te voegen. Jij hebt met jouw content echt iemand weten te raken. Op dat moment heb jij dus zeker de aandacht. Maar een dag later is die aandacht voor jou er echt niet meer. Zo zit een mens simpelweg niet in elkaar.  

Snel schakelen 

Mensen schakelen razendsnel. Zo snel zelfs dat het voor veel mensen verstandig is om zichzelf soms bewust op ‘pauze’ te zetten om over de belangrijke dingen in het leven na te denken. Om zichzelf op deze manier niet voorbij te lopen.  

Dat snelle schakelen heeft ook als gevolg dat aandacht nooit lang duurt. De persoon die jij dus echt hebt weten te raken met jouw content, is die aandacht voor jou een dag later echt weer kwijt. Dat betekent niet dat jouw content niet goed is, of dat het die persoon niet geholpen heeft. Het toont alleen wel dat je er nog niet bent na het leveren van één waardevol artikel.  

Kortom: Is het leveren van waardevolle content genoeg om iemands aandacht voor lange tijd te winnen? Nee.  

De kracht van herhaling mag hier niet worden onderschat. Om écht op te vallen, moet je vaker gezien worden. Jouw naam blijft niet hangen als het slechts blijft bij het leveren van eenmalige waardevolle content. Dit moet je vaker doen! 

Mere-exposure effect 

Het mere-exposure effect speelt hier ook een rol. Dit effect is vooral bekend geworden door Robert Zajonc. In de jaren ’70 heeft hij aangetoond dat mensen een voorkeur ontwikkelen voor dingen die ze herkennen. Dit gaat voor een groot deel onbewust en toont de kracht van herhaling.  

Kledingwinkels gebruiken dit principe al in hun voordeel. Zo is het niet voor niets dat er rond kerst in kledingwinkels volop herkenbare kerstmuziek gedraaid wordt. Winkels doen dit omdat mensen een positief gevoel ontwikkelen voor deze herkenbare muziek. Dit is een psychologisch fenomeen. Het positieve gevoel zorgt ervoor dat mensen langer in de winkel blijven en dus geneigd zijn om meer aankopen te doen.  

In dit voorbeeld wordt het positieve gevoel rond kerst ingezet om de business te versterken. Het feit dat de muziek herkend wordt, zorgt voor het positieve gevoel. Dat principe kun je ook goed toepassen voor het versterken van je eigen merk. 

In de praktijk 

Als we namelijk kijken naar jouw eigen praktijk, kunnen we concluderen dat het dus cruciaal is om vaker gezien te worden. Ook al levert dit niet direct een waardevolle actie op, het blijft hangen. Onbewust zullen mensen een voorkeur ontwikkelen voor jouw merk. Omdat ze regelmatig content voorbij zien komen van jou. Als je er dan ook nog eens voor zorgt dat je met die content écht waarde toevoegt, zul je de strijd om aandacht ook voor de lange termijn winnen. 

Nu ben je misschien bang dat dit je te veel tijd gaat kosten. En het is inderdaad ook een investering. Alleen zijn er tegenwoordige handig tools waarmee je social media content kunt inplannen. Voorbeelden van handige tools zijn Buffer en HootSuite. Hiermee kun je vooraf bepalen welke updates je wanneer met de wereld wil delen. Daardoor kost je het niet op verschillende momenten kostbare tijd, maar kun je dit combineren. Dit is uiteindelijk effectiever en het geeft hetzelfde resultaat.  

Ga er dus een keer goed voor zitten en ontwerp een overtuigend social media plan. Houd hierbij altijd ‘de kracht van herhaling’ in je achterhoofd. Zorg er dus voor dat je regelmatig gezien wordt.  

Heb je hier nu zelf echt geen tijd voor. Of ben je misschien bang dat je er niet genoeg van af weet, maar ben je wel overtuigd van de kracht ervan. Dan is het uitbesteden van je marketing ook altijd een goede optie. 

Wij geloven in echte marketing. Kijk hier wat dit voor jou kan doen.

Comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *